پنجشنبه , 9 فروردین 1403
Surface Pro

نقد و بررسي سرفيس پرو 7 مايکروسافت +  بررسی کامل طراحي، ظاهر و کيفيت ساخت تبلت ویندوزی Surface Pro 7

علاقمندان به تبلت هاي ويندوزي به خوبي با سري تبلت هاي سرفيس مايکروسافت آشنايي دارند. اين سري از تبلت هاي شرکت مايکروسافت را مي‌توان حرفه‌اي‌تر، با کيفيت ترين و البته گران قيمت تبلت هاي دو منظوره، دو کاره يا هيبريدي بازار محسوب کرد. قيمت Microsoft Surface Pro 7 به هيچ وجه ارزان نيست و حتي پايه‌اي‌ترين نسخه آن که خيلي از سخت افزار برتري بهره نمي‌برد هم قيمت ارزاني ندارد. به نظر مي‌رسد سياست هاي مايکروسافت در قيمت گذاري سري تبلت هاي Surface Pro کاملا مشابه با سياست هاي اپل در قيمت گذاري محصولاتش است! اما نقد و بررسي سرفيس پرو 7 مايکروسافت مي‌تواند موضوع را برايتان شفاف تر کند!

به نظر شما آيا اين تبلت ارزش صرف هزينه گزاف براي خريد را دارد؟ قبل از هر چيز بايد اشاره داشته باشيم که ما در اين بررسي از نسخه پايه تبلت Surface Pro 7 استفاده کرديم که طبيعتا در مقايسه با نسخه هاي ديگر محصول سخت افزاري ضعيف‌تر و بازده پردازشي کمتري دارد. در رابطه با جزئيات اين مسئله و نسخه هاي مختلف تبلت مذکور هم در بخش هاي آتي صحبت هاي لازم را به عمل مي‌آوريم. اگر به فکر خريد مايکروسافت Surface Pro 7 هستيد، اين مطلب اختصاصي را از دست ندهيد و با نقد و بررسي سرفيس پرو 7 مايکروسافت همراه شويد.


فهرست مطالب


نقد و بررسي سرفيس پرو 7 مايکروسافت

1- سيستم عامل و بستر نرم افزاري

نوبت به بخش نرم افزاري و سيستم عامل مي‌رسد که مسلما براي علاقمندان به تبلت هاي هيبريدي و دو منظوره از اهميت ويژه‌اي برخوردار خواهد بود. سيستم عامل ويندوز 10 هوم (Windows 10 Home) به طور پيش فرض روي تمام نسخه هاي تبلت Surface Pro 7 نصب خواهد بود و نسخه اورجينال اين سيستم عامل هم خواهد بود که نياز به فعالسازي ندارد و براي هميشه روي دستگاه فعال باقي مي‌ماند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله نرم افزار حسابداری ارزان و خوب را بخوانید. تجربه کاربري که اين نسخه از سيستم عامل ويندوز برايتان به ارمغان مي‌آورد تجربه‌اي خوب است اما شايد براي علاقمندان به نسخه هاي قديمي تر ويندوز و به ويژه ويندوز 7 خيلي جالب نباشد، اما به شما قول مي‌دهيم که خيلي زود با ويندوز 10 هوم ارتباط برقرار کنيد و بهتر با پتانسيل هاي آن آشنا شويد.

برخي کاربران تصور دارند که چون سري تبلت هاي سرفيس پرو محصولات اورجينال شرکت مايکروسافت هستند، بنابراين سر نرم افزارهاي آفيس هم به طور اورجينال و قانوني روي آن ها نصب خواهد بود! اگر شما هم اين تصور را داريد کاملا در اشتباه به سر مي‌بريد، چون براي استفاده بدون مشکل از سري نرم افزارهاي مايکروسافت آفيس در تبلت Surface Pro 7 بايد لايسنس اورجينال تهيه کنيد. در حالت عادي و پيش فرض روي اين تبلت Microsoft Office 365 نصب است و ورژن تريال (Trial) آن فعال خواهد بود که بعد از مدتي غير فعال مي‌شود.

این مطلب را از دست ندهید  مقایسه، تفاوت و شباهت سرفیس پرو ٥ و ٦

2- بستر نرم افزاري تبلت Surface Pro

يکي ديگر از قابليت هايي که توسط بستر نرم افزاري تبلت Surface Pro 7 پشتيباني مي‌شود قابليت ويندوز هلو (Windows Hello) خواهد بود که به لطف آن مي‌توان از طريق اسکن چهره کاربر با دوربين سلفي تبلت تاييد هويت و آنلاک صفحه ورود به ويندوز را انجام داد. اما کار کردن با نرم افزاري هايي مثل آفيس، فتوشاپ، اتوکد و ديگر نرم افزارهاي اين چنيني در حوزه اديت ويديو و عکس و همچنين مهندسي چه تجربه‌اي را براي کاربر به ارمغان مي‌آورد؟

،نرم افزارهايي مثل فتوشاپ، اتوکد يا حتي ايتبس (ETABS) بدون مشکل در تبلت قابل اجرا و استفاده هستند. هنگامي که از نرم افزارهايي مثل فتوشاپ يا ديگر برنامه هاي مشابه ويرايش عکس و ويديو استفاده مي‌کنيد، بکارگيري قلم استايلوس اختصاصي تبلت يا همان سرفيس پن (Surface Pen) مي‌تواند تجربه‌اي کم‌نظير را برايتان به ارمغان آورد و تعامل با قابليت هاي مختلف نرم افزار روي صفحه لمسي تبلت را ساده تر کند. بنابراين براي اجراي نرم افزارهاي سنگين روي تبلت سرفيس پرو 7 با مشکل رو به رو نخواهيد شد و شايد تنها مشکلي که با آن رو به رو شويد مربوط به پر شدن حافظه تبلت (به ويژه در صورت خريد نسخه پايه آن) و نصب تعداد زياد نرم افزار باشد.

3- پردازنده، رم و حافظه داخلي

مايکروسافت هميشه سري تبلت هاي Surface Pro را از نظر سخت افزاري در نسخه هاي مختلفي روانه بازار مي‌کند. تبلت سرفيس پرو 7 هم از اين قاعده مستثنا نيست و شرايط مشابهي دارد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مجله اینترنتی بهترین لپ تاپ گرافیکی را بخوانید. اين تبلت را مي‌تواند با کانفيگ هاي مختلفي خريداري کرد و ما براي آشنايي شما با جزئيات سخت افزاري هر يک از نسخه هاي آن مشخص مي‌کنيم که محصول از نظر پردازنده، رم و حافظه داخلي شامل چه آپشن هايي مي‌شود. بحث را با پردازنده آغاز خواهيم کرد که بدون ترديد يکي از مهم ترين بخش هاي بررسي سرفيس پرو 7 خواهد بود. مايکروسافت در تبلت Surface Pro 7 از نسل دهم سري پردازنده هاي اينتل استفاده کرده که طي فرآيند 10 نانومتري توليد مي‌شوند و در سبک خود تقريبا بي‌رقيب هستند.

 پردازنده، رم و حافظه داخلي

سه نسخه مختلف از پردازنده هاي نسل دهم اينتل براي تبلت Surface Pro 7 در نظر گرفته شده‌اند. نسخه پايه تبلت از پردازنده دو هسته‌اي Intel Core i3-1005G1 بهره‌مند است. نسخه مياني آن از پردازنده چهار هسته‌اي Intel Core i5-1035G4 بهره مي‌برد و نسخه برتر آن هم به تراشه چهار هسته‌اي Intel Core i7-1065G7 مجهز خواهد بود. طبيعتا از نظر قدرت عملکرد و بازده پردازشي تفاوت محسوسي مابين نسخه هاي مختلف اين تبلت وجود دارد و انتخاب نوع پردازنده محصول در بازدهي که از آن دريافت مي‌کنيد تاثير مستقيمي خواهد داشت.

این مطلب را از دست ندهید  معرفی و بررسی بهترین لپ تاپ‌های صنعتی و سخت کار HP

رم تبلت چه آپشن هايي را ارائه کرده است؟

تبلت Surface Pro 7 مايکروسافت از رم LPDDR4x بهره‌ مي‌برند و مي‌تواند شامل آپشن هاي 4 گيگابايتي، 8 گيگابايتي و 16 گيگابايتي باشد. حافظه داخلي تبلت هم از نوع SSD است و در ظرفيت هاي 128 گيگابايتي، 256 گيگابايتي، 512 گيگابايتي و 1 ترابايتي قابل انتخاب خواهد بود. نسخه مجهز به پردازنده Core i3 اين تبلت از پردازنده گرافيکي Intel UHD Global بهره مي‌برد و نسخه مجهز ره پردازنده i5 و Core i7 به پردازنده گرافيکي Intel Iris Plus Graphics مجهز است.

4- طراحي، ظاهر و کيفيت ساختSurface Pro 7

طبيعتا اولين چيزي که هر کاربر در نگاه اول به آن دقت مي‌کند ظاهر محصول است! سبک طراحي و ظاهر تبلت Surface Pro 7 جذاب و چشم‌نواز است و به خصوص ترکيب رنگ هاي جديدي که مايکروسافت براي کيبورد آن در نظر گرفته بر زيبايي‌هايش مي‌افزايد. اما اگر با دقت بيشتر به تبلت و سبک طراحي آن نگاه کنيد متوجه خواهيد شد که تقريبا هيچ تفاوتي مابين سرفيس پرو 7 و نسخه قبلي اين محصول که بانام Surface Pro 6 روانه بازار شده بود وجود ندارد و اين امر مي‌تواند کمي نا اميد کننده به نظر برسد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین لپ تاپ تا ۲۵ میلیون را بخوانید.

 طراحي، ظاهر و کيفيت ساختSurface Pro 7

اما بياييد به تبلت به عنوان يک محصول جديد نگاه کنيم و کاري به شباهت هاي ظاهري آن با نسخه سال قبل نداشته باشيم. سري تبلت هاي سرفيس مايکروسافت جزو تبلت هاي هيبريدي يا دو کاره محسوب مي‌شوند، يعني در حالتي که کيبورد به آن ها متصل شود، مي‌توانند تجربه کاربري مثل يک لپ تاپ مجهز به نمايشگر لمسي را برايتان به ارمغان آورند و در حالتي که کيبورد به آن ها متصل نباشد، مي‌توان مثل يک تبلت ويندوزي مجهز به نمايش لمسي از آن ها استفاده کرد. اتصال مابين کيبورد و بدنه اصلي تبلت به صورت مغناطيسي و بسيار دقيق انجام مي‌شود و واقعا در طراحي آن دقت بالايي صرفا شده است.

بدنه ی تبلت:

بدنه خود تبلت ابعاد 8.5 در 201 در 292 ميليمتري را ارائه کرده و با توجه به طول و عرضي که دارد بسيار ظريف به نظر مي‌آيد و از بدنه باريکي بهره‌مند است. وزن تبلت در حالتي که کيبورد به آن وصل نباشد حدودا مابين 775 تا 790 گرم (با توجه به نسخه هاي مختلف Core i3، Core i5 و Core i7) خواهد بود. پس تبلت نسبت به کارايي و اندازه خودش از وزن نسبتا سبکي هم بهره مي‌برد که اين امر منجر به سهولت حمل و نقل تبلت خواهد شد. پورت هاي اتصالي که در بدنه تبلت وجود دارند هم شامل يک عدد پورت USB Type C، يک عدد پورت USB A و جک 3.5 ميليمتري هدفون مي‌شوند. سنسور هاي ژيروسکوپ، تشخيص نور محيط، شتاب سنج و مغناطيس سنج هم در تبلت بکار رفته‌اند.

این مطلب را از دست ندهید  ۶ تبلت ویندوزی برتر بازار که ارزش خرید دارند

کاور پشت تبلت:

کاور پشت تبلت سرفيس پر 7 مثل ديگر تبلت هاي سري سرفيس مايکروسافت از دو بخش تشکيل شده و قسمت زيرين آن مي‌تواند با فاصله گرفتن از قاب پشت تبلت نقش استند را ايفاء کند و اجازه دهيد که تبلت در حالت ايستاده توسط مورد استفاده قرار گيرد. 

کاور پشت تبلت

کيبورد تبلت در حالتي که به تايپ با آن بپردازيد، راحت و خوش دست بوده و حس خوبي را به شما منتقل مي‌کند اما شايد فاصله کم مابين دکمه هاي کيبورد و همچنين ظرافت خاصي که در طراحي آن بکار رفته سبب شود در ابتداي کار با آن خيلي حس راحتي نداشته باشيد و آمار غلط هاي تايپي شما افزايش يابد اما خب خيلي زود به آن عادت خواهيد کرد و مي‌توانيد در کنار يک ماوس کاملا حس بکارگيري يک لپ تاپ را از تبلت خود دريافت کنيد.

قلم لمسی Surface Pro 7 :

يکي ديگر از ويژگي هاي خوبي که بايد در اين بخش بررسي سرفيس پرو 7 مايکروسافت به آن اشاره کنيم مربوط به قلم لمسي اختصاصي تبلت مي‌شود. اين قلم نسبت به نسل قبل تغييرات زيادي نداشته و کيفيت مشابهي را ارائه مي‌کند. کار کردن با تبلت از طريق اين قلم در برخي مواقع و به ويژه تحت شرايطي که شما اهل انجام اديت و ويرايش هاي گرافيکي يا کار کردن با نرم افزار هايي مثل فتوشاپ باشيد بسيار لذت بخش خواهد بود. من اينکه قلم اختصاصي تبلت Surface Pro 7 به صورت مغناطيسي به سمت راست بدنه تبلت متصل خواهد شد و بدين ترتيب حمل و نقل آن هم ساده‌تر مي‌شود. سرفيس پرو 7 از تکنولوژي بلوتوث 5 و واي فاي 6:802.11ax هم پشتيباني مي‌کند که در نوع خود از جديدترين تکنولوژي هاي موجود هستند.

بنابراين در مجموع مي‌توان اينطور گفت که تبلت مايکروسافت Surface Pro 7 از نظر سبک طراحي، ظاهر و کيفيت ساخت واقعا يک تبلت زيبا، شيک و کم‌نظير است. در بين تبلت هاي ويندوزي دو منظوره يا هيبريدي، سري تبلت هاي سرفيس پرو مايکروسافت تقريبا بهترين هستند اما اينکه Surface Pro 7 از نظر سبک طراحي و ظاهر هيچ تفاوتي با Surface Pro 6 ندارد مي‌تواند کمي نا اميد کننده باشد! به عقيده ما بهتر بود مايکروسافت تغييراتي در ظاهر اين تبلت يا حتي سبک طراحي کيبورد و برخي از ويژگي هاي مرتبط به آن ايجاد مي‌کرد اما متاسفانه اين امر صورت نگرفته و مايکروسافت بيشتر روي ارتقاء سخت افزاري و قدرت عملکرد تبلت تمرکز داشته است.

5- صفحه نمايش Surface Pro 7

تبلت مايکروسافت Surface Pro 7 از يک صفحه نمايش 12.3 اينچي با نسبت تصوير 3 به 2 بهره مي‌برد. اين پنل نمايشگر رزولوشن 2736 در 1824 پيکسلي را ارائه کرده و بدين ترتيب تراکم پيکسلي آن به چيزي در حدود 267 پيکسل در هر اينچ مي‌رسد. بنابراين صفحه نمايش تبلت از رزولوشن و تراکم پيکسلي خوبي برخوردار است. در بررسي سرفيس پرو 7 مشخص شد که شيشه روي صفحه نمايش تبلت مقاومت نسبتا خوبي در برابر تماس با اشياي نوک تيز و خراشيده شدن دارد اما بهتر است حتما يک لايه گلس محافظ ال سي دي روي آن نصب شود تا خيالتان از بابت آسيب نديدن نمايشگر و به وجود نيامدن خط و خش بر روي آن راحت باشد.

صفحه نمايش Surface Pro 7

مطمئنا کساني که به دنبال خريد تبلت هاي هيبريدي و دو منظوره هستند تمايل دارند که از اين محصول به عنوان يک لپ تاپ هم استفاده کنند. در اين راستا صفحه نمايش تبلت و تجربه کاربري که نمايشگر آن از نظر کيفي براي کاربر امکانپذير مي‌کند از اهميت ويژه‌اي برخوردار خواهد بود. با توجه به اينکه نمايشگر Surface Pro 7 اندازه بزرگ 12.3 اينچي دارد، انجام کارهايي مثل وبگردي، تماشاي فيلم و کليپ هاي يوتيوب يا حتي استفاده از برنامه هاي ويرايش تصوير و اديت ويديو و غيره در آن بسيار لذت بخش خواهد بود و واقعا مي‌تواند تجربه‌اي مشابه يا حتي بهتر از بکارگيري يک لپ تاپ را به کاربر منتقل نمايد. در بررسي سرفيس پرو 7 مشخص شد که صفحه نمايش اين تبلت از نظر شادابي تصوير، شارپنس و کنتراست واقعا عملکرد خوبي دارد و در نوع خود کم نظير‌ است.

این مطلب را از دست ندهید  بررسی و معرفی بهترین لپ تاپ ها برای کاربری روزمره در سال 2023

6- دوربين اصلي و سلفي

برخلاف ساير بخش هاي بررسي سرفيس پرو 7 مايکروسافت در اين قسمت خيلي حرف زيادي براي گفتن نخواهيد داشت چون ساختار و هدف طراحي تبلت هاي هيبريدي به گونه‌ايست که عموما در آن ها به کيفيت عملکرد دوربين خيلي اهميت زيادي داده نمي‌شود! پس انتظار نداشته باشيد که تبلت Surface Pro 7 بتواند عکس هاي عالي برايتان ضبط کند و دوربين فوق‌العاده‌اي داشته باشد!

دوربين اصلي و سلفي

اين لنز دوربين سلفي کيفيت قابل قبولي دارد و مي‌تواند براي انجام مکالمات تصويري و به ويژه ميتينگ هاي اينترنتي و تماس هاي ويديويي مورد استفاده قرار گيرد، اما انتظار نداشته باشيد که با آن عکس هاي پرتره براي اشتراک گذاري در شبکه هاي اجتماعي ضبط کنيد! ضمنا دوربين سلفي تبلت Surface Pro 7 از قابليت تشخيص چهره پشتيباني به عمل مي‌آورد و امکان استفاده از قابليت ويندوز هلو را محقق مي‌سازد.

7- باتري و شارژدهي Surface Pro 7

مايکروسافت يک باتري 43.2 واتي را در تبلت Surface Pro 7 بکار برده که انتظار مي‌رود قدرت شارژدهي مناسبي داشته باشد و بتواند به خوبي انرژي مورد نياز دستگاه را تامين کند.حتي کانفيگ سخت افزاري تبلت هم مي‌تواند روي مقدار نگهداري شارژ باتري آن تاثيرگذار باشد اما مهمترين عامل مربوط به نوع استفاده کاربر از تبلت مي‌شود! براي مال اگر از تبلت استفاده زيادي به عمل آوريد و به ويژه نرم افزارهاي سنگين و مهندسي را روي آن اجرا کنيد، طبيعتا شارژ باتري تبلت زودتر خالي مي‌شود.

شدت روشنايي صفحه نمايش 12.3 اينچي تبلت هم روي مصرف شارژ باتري ن تاثير مستقيمي خواهد داشت. مايکروسافت عنوان کرده که کاربران تبلت Surface Pro 7 مي‌توانند با يک مرتبه شارژ باتري اين تبلت تقريبا 10.5 ساعت استفاده مداوم از آن داشته باشند اما ما بعيد مي‌دانيم که اين امر قابل دستيابي باشد و مايکروسافت خيلي خوش‌بينانه اين آمار را ارائه کرده است. در بررسي ما مشخص شد که يک کاربر معمولي با سطح استفاده نرمال با يک مرتبه شارژ باتري تبلت سرفيس پرو 7 تقريبا مي‌تواند 1 روز از آن استفاده کند. اگر خيلي از تبلت استفاده کنيد و دائما آن را در حالت روشن قرار دهيد شايد حتي شارژ باتري آن در کمتر از يک روز هم خالي شود و در سمت مقابل اگر کم از تبلت استفاده کنيد، ممکن است شارژ باتري تبلت تا 2 روز هم دوام بياورد.

این مطلب را از دست ندهید  بررسی ویژگی های لپ تاپ مخصوص حسابداری + معرفی بهترین لپتاپ های حسابداری

قدرت درگاه‌ها در تبلت مایکروسافت Surface Pro 7 چگونه است؟

درگاه USB-C آن کوچک اما قدرتمند است و به شما امکان می‌دهد تقریباً هر وسیله جانبی را با کابل مناسب، از صفحه‌نمایش و درایو گرفته تا داک و آداپتورهای اترنت به تبلت خود متصل کنید.

درنهایت، تغییر بزرگ جدید سرفیس پرو 7، معرفی USB-C است. این پورت مدرن و استاندارد صنعتی، یک تغییر بزرگ در معامله است و جایگزین پورت miniDisplay دستگاه‌های قدیمی سرفیس می‌شود. درگاه USB-C به شما امکان می‌دهد سرفیس خود را شارژ کنید، هر تعداد لوازم جانبی از جمله صفحه‌نمایش، درایو، آداپتورهای اترنت و غیره را به آن متصل کنید. همچنین می توانید آن را برای اتصال برق ، نمایشگرها و لوازم جانبی با استفاده از یک کابل پایه USB-C به کار ببرید.

قدرت درگاه‌ها در تبلت مایکروسافت Surface Pro 7

با Thunderbolt 3 سازگار نیست، اما اکثر آن‌ها با پهنای باند استاندارد و USB-C عملکرد خوبی خواهند داشت، تنها ایراد این است که فقط یک درگاه دارد.یک درگاه استاندارد USB-A هم برای استفاده از لوازم جانبی قدیمی دارد. درحالی‌که Surface Connect دارای آداپتور برق است اما می‌تواند برای اتصال به Surface Dock و دیگر لوازم جانبی مایکروسافت نیز استفاده شود.

ویژگی های خاص تبلت مایکروسافت سرفیس پرو 7 چیست؟

  • تشخیص چهره مایکروسافت Windows Helloهمچنان بهترین پیاده‌سازی بیومتریک روی هر لپ‌تاپ یا تبلت است.
  • سرفیس پرو 7 با نسخه استاندارد Windows 10 Home با رمزگذاری دستگاه عرضه می‌شود.
  • این تبلت دیگر از تعامل روی صفحه با لوازم جانبی Surface Dial مایکروسافت پشتیبانی نمی‌کند

مزایا و معایب تبلت مایکروسافت Surface Pro 7 چیست؟

مزایا:

  • صفحه‌نمایش عالی، عمر باتری خوب، صفحه‌کلید درخشان (خرید اضافی ضروری)، کارت‌خوان microSD، پایه نگه‌دارنده عالی، Windows Hello، ساختار محکم، حمل آسان، USB-A و USB-C.

معایب:

  • بدون Thunderbolt 3، نسبتاً گران است، صفحه‌کلید باید جدا خریده شود، صدای فن‌های نسخه Core i7 بیشتر قابل‌شنیدن هستند.
  • Surface Pro 7 به‌عنوان یک تبلت با صفحه لمسی بسیار خوب عمل می‌کند، اما هنگامی‌که صفحه‌کلید را وصل می‌کنید همه‌چیز واقعاً خوب می‌شود.

سخن پایانی

شما در این مقاله با نقد و بررسی تبلت ویندوزی سرفیس پرو 7 آشنا شدید.همچنین از مشخصات و مزایا و معایب آن آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

ویژگی های خاص تبلت مایکروسافت سرفیس پرو 7 کدام است؟

تشخیص چهره مایکروسافت Windows Helloهمچنان بهترین پیاده‌سازی بیومتریک روی هر لپ‌تاپ یا تبلت است.

چرا باید تبلت مایکروسافت سرفیس پرو 7 را بخریم؟

بدون شک سرفیس پرو 7 بهترین تبلت ویندوز است که می‌توان خرید، اما جهش بزرگی نسبت به Surface Pro 6 نداشته!

پیشنهاد ما به شما

مقایسه، تفاوت و شباهت سرفیس پرو ٥ و ٦

سرفیس پروهای شرکت مایکروسافت طی چند سال اخیر محبوبیت فراوانی در میان کاربران پیدا کرده …

دیدگاهتان را بنویسید