پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403
پورت

پورت HDMI چیست ؟ بررسی تفاوت HDMI با سایر پورت ها + مزایای پورت اچ دی ام آی

این مقاله فرصت مناسبی است تا شما را با پورت HDMI آشنا کنیم، کابلی که برای انتقال تصاویر با کیفیت استفاده می شود و انواع آن در بازار وجود دارد. در قدیم اکثر انتقال تصاویر به گیرنده ها و یا پخش کننده ها با استفاده از فیش های سه رنگ انجام می شد. عدم اتصال هر یک از فیش ها تصویر یا صدا را برای ما با مشکل مواجه می کرد، تا اینکه در تلویزیون های دیجیتال یک درگاه برای کابل های جدیدی به نام کابل HDMI تعبیه شد و از آن به بعد برای انتقال تصاویر و صدا به صورت با کیفیت، از این کابل ها استفاده می شود.


فهرست مطالب


پورت HDMI چیست؟

این کلمه برگرفته از High-Definition Multimedia Interface به معنای رابط چند رسانه ای با کیفیت بالا است. HDMI یکی از ورودی هایی است که روی تلویزیون ها، پخش کننده ها و گیرنده ها قرار دارد و این پورت به صورت یو کشیده طراحی شده است و متناسب با کابل هایی است که به آن متصل می شوند. 1.0 HDMI نخستین پورتی بود که 17 سال قبل معرفی شد. آخرین نسخه یعنی 1.4 HDMI نیز در سال 2009 روانه بازار شد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله  نحوه درآمدزایی دلاری با لپتاپ را بخوانید.

این مطلب را از دست ندهید  مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون

اچ دی ام آی برای چیست؟

اچ دی ام آی همانطور که در ابتدای این متن هم به آن اشاره کردیم، به این جهت طراحی شده است که بتواند تصاویر و صوت با کیفیت تر را به تلویزیون ها و یا مانیتور های دیجیتال انتقال دهد و از نظر سرعت و رنگ ها، بسیار بهتر از فیش های سه رنگ عمل می کند.

پورت HDMI لپ تاپ ورودی است یا خروجی؟

از آنجایی که لپ تاپ فقط قابلیت نمایش صفحه دسکتاپ را دارد، پس HDMI در لپ تاپ برای این طراحی شده است تا شما بتوانید از آن برای نمایش محتویات لپ تاپ روی نمایشگرهای بزرگ تر استفاده نمایید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله انتخاب بهترین لپ تاپ دانشجویی را بخوانید.

پورت HDMI لپ تاپ ورودی است یا خروجی؟

اتصال کابل اچ دی ام آی به تلویزیون

برای اتصال کابل اچ دی ام آی به تلویزیون، باید بتوانید پورت آن را بر روی تلویزیون های دیجیتال پیدا کنید. چندین پورت ممکن است برای یک تلویزیون دیجیتال طراحی شده باشند که شما می توانید با اتصال کابل به یکی از آنها تصویر مورد نظر به همراه صدای با کیفیت را به تلویزیون انتقال دهید. معمولا پورتش از USB باریک تر است و وسط آن یک خار وجود دارد که برای برقراری اتصال می باشد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله استخراج اتریوم با لپ تاپ را بخوانید.در اکثر تلویزیون ها، زیر هر کابل ، نام آن هم نوشته شده است. بسیاری از دستگاه های جدید علاوه بر این پورت، درگاه تاندربولت را نیز در خود تعبیه کرده اند.

این مطلب را از دست ندهید  تبلت هیبریدی چیست و چه کاربردی دارد؟ + بررسی انواع لپ تاپ تبدیل شونده

طریقه نصب کابل اچ دی ام آی به تلویزیون

همانطور که گفتیم بعد از پیدا کردن پورت HDMI باید کابل را به آن متصل کنید. فقط باید اتصال کابل به صورت کامل انجام شود و سیم تا انتها وارد پورت گردد.

طریقه نصب کابل اچ دی ام آی به تلویزیون

از کابل HDMI در چه دستگاه هایی استفاده می شود؟

هر دستگاه دیجیتالی که بخواهد اتصال به تلویزیون دیجیتال و دیگر نمایشگر ها را داشته باشد، از این نوع پورت ها پشتیبانی می نماید. انواع مدیا پلیر، پلی استیشن، کنسول بازی، گیرنده ها و پخش کننده ها، دارای پورت برای کابل HDMI هستند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنمای خرید cpu گیمینگ را بخوانید.

تفاوت HDMI با سایر پورت ها چیست؟

تفاوت پورت HDMI و DVI

DVI به این علت که کابلش دارای سوزن های اتصال می باشد، این کابل شبیه مستطیل است که دارای سوراخ هایی در چند ردیف برای اتصال کابل است و اچ دی ام آی از آن باریکتر است.

تفاوت پورت HDMI و VGA

پورت VGA هم همانند DVI می باشد با این تفاوت کهVGA کوچکتر می باشد. این پورت هم دارای ردیفی از سوراخ ها است تا اتصال کابل انجام شود.

تفاوت پورت HDMI و DISPLAY

یکی دیگر از کابل های دیجیتال که چند سالی است به بازار آمده است، DISPLAY می باشد. ساختار آن شبیه کابل اچ دی ام آی و USB می باشد ولی پورت آن نسبت به اچ دی ام آی دراز تر است و همچنین دارای شکل مستطیل می باشد، در صورتی که HDMI دارای انحنا در قسمت پایینی می باشد.

این مطلب را از دست ندهید  چگونه لپ تاپ خود را ارتقا دهیم؟ - راهنما ارتقا لپ تاپ استوک

برای استفاده از HDMI به چه نوع کابلی احتیاج داریم؟

آخرین چیزی که برای دستیابی به بالاترین وضوح مورد نظر از تلویزیون خود نیاز دارید، انتخاب کابل HDMI صحیح است. دسترسی به انواع مختلفی از کابل‌ها از جمله کابل استاندارد HDMI گرفته تا کابل 8K Ultra High Speed HDMI به راحتی امکان‌پذیر است. در انتخاب کابل مناسب نباید اجازه دهید تبلیغات شما را دچار سردرگمی کند. مهمترین چیزهایی که باید بدانید این است که کابل مورد نظر حداکثر وضوح، هرتز و سرعتی که می تواند ارائه دهد، چقدر است. در مورد پورت HDMI در کیس کامپیوتر نیز باید بگوییم که پس از بررسی نسخه درگاه HDMI در کامپیوتر و نیز مانیتور خود با انتخاب کابل مناسب به عنوان پل ارتباطی بین این دو دستگاه بالاترین وضوح تصویر را خواهیم داشت.

مزایای HDMI چیست؟

استفاده از پورت HDMI نسبت به سایر استانداردهای موجود مزایای زیادی دارد. از مزایای درگاه HDMI این است که HDMI قادر به انتقال ویدئو و صدا به طور همزمان با یکدیگر است و این یک مزیت آشکار نسبت به استانداردهای قدیمی‌تری است که می‌توانستند تنها صدا و یا تصویر را منتقل کنند. نتیجه اینکه یک کاربر عادی که فقط می‌خواهد دستگاه کنسول بازی خود را به تلویزیون یا چیزی مشابه آن متصل کند، فقط به یک کابل نیاز خواهد داشت. در سال‌های اخیر شاهد تنوع بیشتری در درگاه های HDMI هم بوده‌ایم. به عنوان نمونه، استاندارد HDMI اکنون توانایی انتقال داده‌های سه بعدی و همچنین اترنت را نیز دارد. همه از طریق یک کابل واحد امکان‌پذیر است که این نیز از دیگر مزایای اصلی HDMI به شمار می‌رود. این امر در راه‌اندازی هر چه آسانتر سیستم سینمای خانگی بسیار کمک کننده است.

این مطلب را از دست ندهید  راهنمای خرید بهترین دسته بازی کامپیوتر و کنسول[2023]

کاربرد پورت HDMI در لپ تاپ

در مورد کاربرد HDMI لپ تاپ باید اشاره کنیم که یکی از محبوب‌ترین موارد استفاده پورت اچ دی ام آی تماشای محتوای ویدئویی از لپ‌تاب در هر نمایشگر اعم از هوشمند یا معمولی است. به علاوه می‌توان گفت که یک نمایشگر قطعا جذابیت بصری بیشتری به خصوص در محیط اتاق نشیمن جهت تماشای ویدیو ایجاد خواهد کرد.

کاربرد پورت HDMI در لپ تاپ

اگر فیلمی را روی لپ‌تاپ یا سرویس پخش جریانی آنلاین (Online Streaming) مانند نتفلیکس دانلود کرده‌اید، کابل HDMI یکی از بهترین و ارزان‌ترین روش‌های تماشای محتوا در تلویزیون است. در مورد کاربرد HDMI در تلویزیون نیز باید گفت که بسیاری از تجهیزات مانند ست‌تاپ باکس‌ها و کنسول‌های بازی که مستقیما باید با تلویزیون در ارتباط باشند طوری طراحی شده‌اند که قابلیت اتصال از طریق ورودی پورت HDMI را داشته باشند.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با پورت HDMI آشنا شدید.همچنین از مزایا و تفاوت آن با سایر پورت ها آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا دراسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

کابل و پورت HDMI ARC چیست؟

با استفاده از کابل و پورت HDMI ARC می‌توان تصویر و صدای دیجیتالی باکیفیت را به‌صورت هم‌زمان از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل کرد و در صورت استفاده از کابل HDMI ARC دیگر نیازی به استفاده از کابل مجزا برای انتقال صدای دیجیتالی نیست.

پیشنهاد ما به شما

تنظیم مودم ADSL

راهنمای جامع تنظیم مودم ADSL + معرفی انواع مودم

اینترنت جزو حیاتی‌ترین بخش زندگی ماست. فرقی نمی‌کنه که شما شاغل هستید یا نه. قطعا …

دیدگاهتان را بنویسید