خیلی از کسب و کارها باید پروسه فروش را برای ارائه محصولات یا خدماتشان طی کنند. داشتن یک سایت فروشگاهی میتواند به این افراد کمک زیادی بکند. برای اینکه سایت فروشگاهی موفقی داشته باشید، لازم است از برخی نکات آگاهی داشته و آنها را رعایت کنید. در این مقاله میخواهیم اصول موفقیت سایت فروشگاهی را به شما آموزش بدهیم. با ما همراه باشید.
خیلی از افراد نسبت به خرید غیرحضوری محصولات اشتیاق بیشتری دارند و همین امر باعث شده است که زمینه برای بهبود فعالیتهای کسب و کار اینترنتی هم فراهم شود و افراد زیادی در سنین مختلف شروع به راهاندازی یک سایت برای فروش بکنند. اما این کار هم مانند تمام مشاغل به آگاهی و تسلط به برخی از ترفندها و مهارتها نیاز دارد. یکی از مهمترین دوراهیهایی که برای افراد در این برحه وجود دارد، این است که آیا یک سایت فروشگاهی برای ما بهتر است یا یک پیج اینستاگرامی؟ متاسفانه هیچ پاسخ کامل و کلی نمیتوان به این سوال دارد. هر کدام از این دو گزینه مزایا و معایبی برای خودشان دارند. فعالیت کردن در سوشیالمدیا شما را در معرض دید عده بسیاری از افراد حاضر در این فضا قرار میدهد و داشتن یک سایت مانند یک برند و اعتبار برای شما عمل میکند و ترتیبی میدهد که افراد سادهتر بتوانند به شما اعتماد کنند. بهترین راهکار این است که هم یک پیج اینستاگرامی و هم یک سایت برای خودتان راهاندازی کنید چرا که ترکیب هر دو اینها با هم بهترین نتیجه را برای شما خواهد داشت. در هر حال در این مقاله میخواهیم ببینم مهمترین عوامل موفقیت یک سایت فروشگاهی چه هستند و چطور باید به آنها دست پیدا کنیم.
مهمترین عوامل موفقیت یک فروشگاه اینترنتی
برنامه ریزی مناسب
از مهمترین مواردی که به موفقیت سایت شما کمک میکند، این است که در ابتدای کار نقشه فعالیت خود را مشخص کنید و بدانید که قرار است دقیقا چه مسیری را طی کنید. احتمالا هدف اصلی شما هم مانند خیلیهای دیگر این است که به درامد خوبی برسید. برای رسیدن به این هدف باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را مشخص کرده و برای آنها برنامهریزی کنید.
طراحی فروشگاه
داشتن یک ظاهر مناسب اهمیت زیادی برای سایت فروشگاهی شما دارد. سایت باید ساده اما جذاب باشد و بتواند تجربه کاربری خوبی ایجاد کند. درواقع باید بتوانند کاربر را جذب کنند و در مقابل استفاده از سایت برای کاربر ساده و راحت باشد. این نکات باید موقع طراحی سایت مد نظر قرار بگیرد. زمانی که کسی به فروشگاه اینترنتی شما میآید، آخرین کاری که میخواهد انجام دهد این است که وقتش را برای سر درآوردن از نحوه استفاده از سایت یا خرید یک محصول تلف بکند. همه چیز باید ساده و در دسترس و کاملا گویا باشد.
طراحی سایت باید طوری باشد که تمام کالاها به سادگی پیدا شده و کاربر بتواند پروسه کسب اطلاعات در خصوص محصول، بررسی اعتبار سایت، براورد هزینه، اضافه کردن آدرس و پرداخت به سادگی انجام دهد. همچنین مراحل دیگری مانند خدمات پس از فروش و غیره هم باید در سایت مد نظر قرار گرفته و استفاده از آنها هم به سادگی قابل انجام باشد.
رعایت اصول سئو
یکی از موارد کلیدی برای موفقیت سایت فروشگاهی و البته افزایش بازدید سایت، رعایت اصول سئو است. کافی است سایت را متناسب با استانداردهای موتورهای جستجو بهینه کنید تا سایت شما در صدر پیشنهادات گوگل قرار گرفته و ترافیک بیشتری به سمت سایت شما هدایت شوند. شما باید سایتی داشته باشید که نه تنها موتورهای جستجو آن را به کاربران پیشنهاد میدهند که حتی سایت شما جز 5 پیشنهاد اول موتورهای جستجو باشد. رعایت اصول اولیه مانند تولید محتوای متناسب، تهیه عکسهای کاربردی، بهبود تجربه کاربری، عنواننویسی ماهرانه و غیره در بهبود سئو سایت فروشگاهی شما موثر خواهد بود.
اعتماد مشتری را جلب کنید
برای موفقیت سایت فروشگاهی شما به اعتماد مشتری نیاز دارید. پس باید شفاف باشید. اطالعات کالی مانند آدرس فروشگاه، شماره تماس و پشتیبانی 24 ساعته به مشتری این اطمینان را میدهد که دارد از جای درستی خرید میکند. همچنین داشتن نماد اعتماد و تجربه خریداران پیشین در سایت و نداشتن سوابق بد در اینترنت در این جلب اعتماد به شما کمک میکند.
یکی دیر از مواردی که باید رعایت کنیدف در میان گذاشتن تمام اطالعات در خصوص هزینهها با مشتری است. هزنیههای ارسال یا مرجوعی یا هقیمت دقیق کالا و گارانتی باید در سایت مشخص باشد و در فاتور نهایی هم دقیقا همین رقمها بدون هیچ مبلغ مبهم اضافهای لحاظ شود.
اپلیکیشنهای واقعیت مجازی
از تکنولوژی عقب نمانید. اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، واقعیت مجازی برای پیشرفت شما طراحی شده است. برای موفقیت سایت فروشگاهی میتوانید از امکاناتی که این فناوری برای شما فراهم کرده است، برای ایجاد تجربه کاربری بهتر استفاده کنید. مشتریانی که میخواهند از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنند، احتمالا دوست دارند بدانند که لوازم مورد نظر مثلا لباس یا لوازم آرایشی چه نمودی روی تن و صورت آنها دارند. با واقعیت مجازی آنها میتوانند این را امتحان کنند. این اپلیکیشنها طوری طراحی شدهاند که چهره و اندام کاربر را اسکن کرده و به صورت دیجیتالی آرایش را روی صورت مشتری اجرا میکند و یا لباس را روی تن او نمایش می دهد تا تصمیمگیری برای او راحتتر باشد.
جستجوی صوتی را فراموش نکنید
به یاد داشته باشید که بهبود تجربه کاربری قطعا در مسیر موفقیت سایت فروشگاهی به شما کمک زیادی میکند. یکی از کارهایی که میتوانید برای راحتی بیشتر مشتری انجام دهید، اضافه کردن امکان جستجوی صوتی است. اگرچه به نظر عجیب و غریب است اما مشتریان این نوع صرفهجویی در وقت را دوست دارند و از اینکه بدون نیاز به دست بتوانند از سایت شما استفاده کنند، خوشحال میشوند. از طرفی هر چه امکانات متنوعتری در سایت اضافه کنید و هر چه به راحتی مشتری بیشتر اهمیت بدهید، شانستان در جذب مشتری دائم سایت بیشتر خواهد بود.
سایت ریسپانسیو
امروزه نزدیک به 60 درصد از وبگردیها با موبایل انجام میشود و این شامل حال سایت فروشگاهی شما هم میشود. اگر سایتتان ریسپانسیو و موبایل فرندی نباشد، احتمالا شما 60 درصد از بازدیدتان را از دست خواهید داد. در نتیجه برای موفقیت سایت فروشگاهی باید سایت را ریسپانسیو کنید تا هم با سیستم عامل موبایل و هم با کامپیوتر همخوانی داشته باشد.
انتخاب نام مناسب
نام و برند سایت شما از اهمیت زیادی برخوردار است. شما باید نامی را انتخاب کنید که در یادها بماند و شانس بیشتری در جذب مشتری داشته باشد. همچنین تلفظ آن باید راحت باشد و مشتریان بتوانند با معرفی سایت شما به همدیگر، افراد بیشتری را با سایت شما آشنا کنند. برای انتخاب بهترین نام کارشناسان سئو میتوانند به شما کمک کنند. کافی است برای سئو سایت یک پروژه سئو ثبت کنید و اجازه دهید بهترین کارشناسان از جزئیترین مراحل مانند انتخاب نام سایت تا موارد مهمتر مانند افزایش بازدید شما را همراهی کنند. با کلیک روی این لینک میتوانید از قیمت سئو مطلع شوید.
تولید محتوای باکیفیت
هر سایت فروشگاهی یک قسمت برای معرفی محصول خود به مشتری دارد که با قرار دادن یک مقاله معرفی و مشخص کردن اصلیترین ویژگیهای محصول، مشتری را در خرید بهتر و آگاهانهتر یاری میکند. این محتوا علاوه بر اینکه به مشتری کمک میکند، میتواند در سئو سایت شما هم موثر باشد و سبب شود که سایت وضعیت بهتری در موتورهای جستجو پیدا کند. کافی است محتوای خوب و باکیفیتی تولید کنید و قواعد نگارشی در تولید محتوا را رعایت کنید تا از این مرحله هم سربلند گذر کنید.
کسب رضایت مشتری
اگر موفقیت سایت فروشگاهی برایتان مهم است، باید هدفتان جلب رضایت مشتری باشد. فراموش نکنید که هر تجربه خرید میتواند مانند یک تبلیغ منفی یا مثبت برای شما عمل کند و باعث شوند که یک مشتری ناراضی داشته باشید که دیگران را از خرید از شما منبع میکند و یا یک تجربه خرید خوشایند برای مشتری رقم بزنید که با ثبت آن در سایت یا فضای مجازی، افراد دیگر را به مراجعه به سایت فروشگاهی شما ترغیب میکنند. پس روی اصالت کالا، ارسال به موقع، تنظیم قیمتهای به صرفه برای کالا، پایین آوردن هزینه پست، بهبود روند خدمات پس از فروش، پشتیبانی تمام مدت و غیره تمرکز کرده و تمام نیازهای احتمالی مشتری را پپوشش دهید.
عکسهای یونیک
اگر یک سایت فروشگاهی دارید، بهتر است عکاسی از محصولاتتان را خودتان انجام دهید و عکسهای یونیک و کاملا گویا تهیه کنید که به مشتری در خرید بهتر کمک کند. عکسها باید بتوانند تمام ویژگیها و خصوصیات محصول را نمایش دهند و رنگها و اندازه محصول به صورت واقع گرایانه در عکسها مشخص باشد. از طرفی عکسها باید طوری گرفته شوند که مشتری را به خرید کالا ترغیب کنند و جذاب باشند. برای داشتن چنین عکسهایی به یک عکاس حرفهای در زمینه گرفتن عکسهای تبلیغاتی نیاز دارید. با کلیک روی این لینک میتوانید به دریافت خدمات عکاسی تبلیغاتی اقدام کنید و به کمک بهترین عکاسان تبلیغاتی، عکسهای خوبی از محصولاتتان تهیه کنید.
پوشش چندین روش برای پرداخت
مطالعات نشان دادهند که 75 درصد از افراد به خاطر وجود مشکلاتی در پرداخت در نهایت از خرید خود پشیمان میشوند. به همین دلیل است که یکی از مواردی که نقش مهمی در موفقیت یک فروشگاه اینترنتی دارد، این است که چندین گزینه برای پرداخت برای مشتری در نظر بگیرید. مواردی مانند پرداخت آنلاین و پرداخت درب منزل و پرداخت با ارزهای متنوع می تواند به محبوب شدن سایت شما کمک کند.
تنظیم قیمت گذاری محصول
سایتهای فروشگاهی تا حدودی هزینه راهاندازی کمتری نسبت به یک فروشگاه فیزیکی دارند در نتیجه میتوانند محصولات را با قیمت مناسبتری به دست مشتری برسانند. با ارائه قیمتهای متناسب میتوانید شانستان برای جذب مشتری را نسبت به سایتهای رقیب بالاتر ببرید.
رعایت همین چند نکته ساده میتواند در موفقیت سایت فروشگاهی شما موثر بوده و باعث شود که از بین چند سایت رقیب شما بتوانید به صدر لیست پیشنهادات گوگل برسید.